Studenti prve godine Grafičkog dizajna i Dizajna interaktivnih medija Fakulteta digitalnih umetnosti, posetili su Narodni muzej u Beogradu, u okviru predmeta Istorija dizajna kod profesorke dr Svetlane Smolčić Makuljević. Studenti su bili u prilici da poslušaju zanimljivo stručno vođenje kustosa, kroz arheološku zbirku Narodnog muzeja.

 

Studenti su imali kao zadatak na predmetu Istorija dizajna, da izaberu i opišu najzanimljiviji artefakat iz arheloške zbirke i postavke Narodnog muzeja. U nastavku pročitajte impresije studenata Univerziteta Metropolitan sa arheološkim zbirkama.

 

Luka Јaredić – „Atena Partenos je izgubljena velika statua grčke boginje, njen autor je Fidija i izrađena je u hriselefantiskoj tehnici 438. godine pre nove ere. Postoje brojne replike, i drevne i moderne, od kojih su iz prošlosti sačuvane samo 4.

 

Sačuvana replika koja najbolje odgovara originalu je mermerna figura Atena Partenos iz 2-1 veka pre nove ere, pronađena 1931. godine u vinogradu blizu Bitolja u Makedoniji. Verovatno je delo nekog Grčkog majstora, iz Grčke epohe, koji je video original i bio inspirisan njime, sa obzirom na to da je do detalja prestavio originalnu statuu onako kako su je i opisivali antički pisci.

 

Figura je napravljena od mermera i na glavi nosi kacigu čiji su se detalji izgubili vremenom, ali se govori da je originalna statua imala u centru nesto nalik na Sfingu i da je po jedan grifon stojao sa obe strane kacige. Atena stoji uspravno i nosi dugu haljinu do poda, a na grudima joj je medaljon Meduzine glave. Desna ruka je izgubljena ali bi trebalo da je držala statuu pobede, dok u drugoj ruci drži štit na zemlji i pored štita se nalazi zmija koja je zapravo Erihtonije“.

 

 

„Dok sam posmatrao ovu posudu u muzeju zapitao sam se više pitanja. Е šta je umetnost? Ko su prvi umetnici? Koja su prva umetnička dela? Na ta pitanja nisam dobio odgovor, ali ono što sam shvatio je zapanjujuće. Neverovatno je kako predmet jednostavnog dizajna može da bude toliko koristan i značajan za ljudsku vrstu. Znajući da se i danas koriste slični predmeti otvorene su mi oči za nova prostranstva“ – opisao je svoje viđenje umetnosti iz daleke prošlosti student, Pavle Grebnik.

 

 

Stefan Avdalović – „Prilikom obilaska muzeja, stvar koja mi je najviše privukla pažnju jeste prva monumentalna skulpltura u Evropi. Kao neko ko je veoma zainteresovan za nacionalnu istoriju, oduvek me je naročito zanimalo nalazište Lepenskog Vira. Ovaj lokalitet je dobio ime po dunavskom viru i bio je središte jedne od najvažnijih i najsloženijih kultura praistorije. Umetnost Lepenskog Vira je usko povezana sa religijskim ritualima i shvatanjima tadašnjih stanovnika. Mezopolitski umetnici su svoju umetnost najčešće iskazivali stvaranjem skupltura, ali neretko i izradom drugih predmeta od velikih oblutaka.

 

Načini na koje su se tadašnji stanovnici Lepenskog Vira modelovali, skulpture su najčešće bile rađene tehnikama iskucavanja i klesanja, a za njihovu izradu su koristili velike izdužene rečne oblutke od krupnozrnog peščara. Veličinu su prilagođavali prostoru, dok je najkrupnija bila visoka preko 60 centimetara. Deo njih je bio zaliven krečnim malterom u podove kuća. U ranoj fazi, javljaju se u začelju staništa, a u kasnoj fazi u njegovom prednjem delu. U pojedinim staništima skulpture su bile postavljene direktno iznad glava pokojnika sahranjenih ispod poda. Kultura Lepenskog Vira je neverovatno zanimljiva, ali i od neverovatnog značaja za, ne samo nacionalnu istoriju, već i istoriju najstarijeg kontinenta“.

 

 

„Kličevački idol je glinena figura iz bronzanog doba izrađena od ilovače, koja predstavlja vrhovnu boginju u dugoj suknji zvonastog oblika. Primerak ove figure pronađen je u jednoj grobnici u selu Kličevag 1881. godine. Visoka je 34cm, a široka 17cm. Ovom figurom prikazana je žena, najverovatnije boginja plodnosti, u karakterističnoj nošnji, sa pljosnatom kapom na glavi i vrlo istaknutim pojasom, bogato ukrašenim, dok je suknja zvonasta i takođe ukrašena. Slični primerci su kasnije pronađeni u banatskom podunavlju, ali je Kličevački idol prvi primerak ove vrste.

 

Nažalost, za vreme Prvog svetskog rata, prilikom bombardovanja Beograda, pored niza drugih vrednih eksponata, uništen je i Kličevački idol. Kako je ova figura uništena, svi stručnjaci su smatrali to nenadoknadivim gubitkom, sve do nedavno. Arheolozi sa Viminacijuma su u oktobru 2015. godine iskopali, na lokalitetu pod Klepečkom figurinu ženskog božanstva staru oko 4000 godina. Reč je o bliznakinji idola koji se nalazi u svim svetskim istorijama umetnosti“ – opisala je Kličevački idol studentkinja FDU-a, Marija Živković.